fredag 16. april 2010

Ukas ønskekonsert, uke 15: Suede


Se: Suede / "Trash"
Se: Suede / "Beautiful Ones"

I disse dager spiller Suede en rekke minikonserter sammen, for første gang på 7 år. Riktignok er ikke Bernard Butler med i dagens utgave av bandet, men for min del er det heller ikke avgjørende. Butler forlot Suede før Coming Up (1996) ble til, og det er hovedsaklig denne jeg husker dem for.

Coming Up er litt spesiell for meg, fordi dette var en av de første aktuelle pop/rocke-platene jeg hørte på. Jeg var egentlig litt for liten til å fatte særlig interesse for brit pop-bølgen på midten av 90-tallet, samtidig som den var der, rundt meg, og definerte oppveksten min, med band som Pulp, Blur, Suede og Oasis. Først da jeg fikk stereoanlegg i 1996, begynte jeg å ta selvstendige valg og føle meg fram til en egen musikalsk identitet. Det jobber jeg jo fremdeles med..

Suede spilte på Quartfestivalen sommeren 1996. Jeg hørte dem live overført via P3 og tenkte at der ville jeg være! Jeg har senere sett Brett Anderson solo, men selv om han spilte litt Suede også, blir det jo ikke det samme. Kanskje gir minikonsertene mersmak, slik at de legger ut på en liten tur? Jeg har en sirkel de må slutte for meg her i Oslo i alle fall!

Det stereoanlegget fra 1996 står for øvrig fremdeles i stua mi, og det har spilt hver eneste dag siden det ble kjøpt. Hver eneste dag i 14 år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar