onsdag 28. april 2010

Ukas dinosaur, uke 17: Elbow : The Seldom Seen Kid


Hør: Elbow / The Seldom Seen Kid (i Wimp)
Hør: Elbow / The Seldom Seen Kid (i Spotify)
Se: Elbow / "The Bones Of You (live at Abbey Road Studios)

Elbow har vært et band for evig og det var virkelig hyggelig at de fikk et ordentlig gjennombrudd med The Seldom Seen Kid fra 2008. Gode kritikker, gode salgstall og en Mercury Music Prize (2008), samt Brit Award for beste britiske band (2009), var resultatet av nitidig studiojobbing.

The Seldom Seen Kid åpner majestetisk med "Starlings" og første gang jeg hørte platen fikk jeg nesten sjokk da strykerne bygde seg opp - skru for all del ned lyden hvis den er høy! "The Bones Of You" er umiddelbart fengende, med påfølgende "Grounds For Divorce", som har blitt brukt i flere sammenhenger på film og TV, bl.a. i traileren til filmen Burn After Reading. Andresingel "One Day Like This" er også aktivt brukt i medier. "The Fix", hvor Richard Hawley er med som gjeste-vokalist og -gitarist, er også et høydepunkt.

Vokalist Guy Garvey ordner selv strykerarrangementene, som mange steder er det aller flotteste med plata. I januar 2009 spilte bandet hele plata live, sammen med BBC Concert Orchestra, i Abbey Road Studios. BBC filma det hele og det er ikke så veldig lenge siden NRK1 sendte opptakene. De er imponerende tro til plata og jeg tror ikke Garvey gjør et eneste feilskjær i melodiene på hele gjennomspillinga. Han har virkelig en fantastisk stemme! Er det lov å håpe på at fremføringen også blir en DVD?

3 kommentarer:

  1. Oj, det var lenge siden gitt. Føler meg som en litt ekstra gammel dinosaur som kun har hørt Elbows' to første album fra 2001 og 2003.

    Da vet jeg hva jeg skal høre gjennom i dag! :)

    SvarSlett
  2. Ja, da er jeg spent på hva du syns om The Seldom Seen Kid! Jeg syns det definitivt er deres beste :)

    SvarSlett