lørdag 17. april 2010

Ukas Album, uke 15: Midlake : The Courage Of Others


Hør: Midlake / The Courage Of Others

Med The Courage Of Others (2009) er det slik at det visuelle tar litt plass. Skogen, det skjeggete bandet i kapper og det sykedeliske ved speileffekten, gir assosiasjoner til Jethro Tull på 70-tallet, f.eks. Aqualung (1971), eller Songs From The Wood (1977). Dette var avgjørende da jeg plukket ut og valgte å høre nærmere på albumet. Det viste seg at referansen heller ikke er helt fjern musikalsk. Midlake spiller, i likhet med Jethro Tull, folkrock med vokalharmonier og fløyte. Tempomessig og lyrisk er de imidlertid langt roligere og mer bakpå.

Dette er en plate man setter på når man trenger ro i hodet og fred i sjelen. Jeg tror ikke den kan være til bry for noen. Da er det jo også en viss fare for at den ikke er særlig betydningsfull for noen. Jeg er likevel glad for at Midlake laget The Courage Of Others, for det er få ting jeg liker mindre enn stillhet, og skulle jeg likevel ha behov for det, er denne platen stillhet i form av lyd.

Midlake spiller på Latitude Festival 18. juli, og det tenkte jeg at jeg skulle få med meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar