søndag 9. mai 2010

Ukas musikkvideo, uke 18: Trash Talk : "Explode"


Se: Trash Talk / "Explode"

Trash Talk har et rykte som går forran dem. Jeg har vel ikke særlig mye til overs for musikken deres, men tenkte likevel at jeg skulle få med meg konserten på Øyafestivalen, for opplevelsens skyld. Riktignok på god avstand! NME konstaterer at de mest sannsynlig er 2010s farligste band og musikkvideoen til "Explode" gir vel et visst bilde av hvordan turnélivet fortoner seg for bandet. Dette er en mini-doku-musikkvideo med klipp fra spillejobber og det som skjer mellom spillejobber - hovedsaklig røyking og kjøring.

Trash Talk fra Sacramento, California, gir ut sitt tredje studioalbum, Eyes & Nines i sommer, og har det siste året turnert intensivt, både i USA, Japan og Europa. Hardcore punk, eller trash punk, er naturligvis ganske brutale greier, noe både bandmedlemmer og publikumere har fått erfare på Trash Talks konserter. Bandet får ikke innreisetillatelse i Canada lenger, etter en relativt kaotisk spillejobb der. Flere ganger har de blitt saksøkt for skader fans har pådratt seg under konsertene. Vokalist Lee Spielman, har en solid liste over større og mindre skrammer, hvorav den mest alvorlige var da han fikk kneskålen knust og dislokert.

Trash Talk gjør bevisste valg i forhold til sin utagerende musikalske uttrykksform og det massive energinivået på scenen. Dette projiserer de videre til fansen som kobler ut og gir seg over til hva det enn må være som motiverer dem til å søke mot Trash Talks musikk. Det bør det være rom for, selv om det ikke alltid er like pent eller uskyldig. Jeg har vanskelig for å relatere, men har veldig stor forståelse for at behovet er til stede i andre. Jeg tror de er verdt opplevelsen. Men jeg skal prøve å holde meg unna mosh-pitene…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar