onsdag 5. mai 2010

Ukas dinosaur, uke 18: Dark Was The Night


Hør: Dark Was The Night (i Wimp)

Definisjonen av en dinosaur strekkes kanskje litt langt når jeg stadig ender opp med å trekke frem album fra 08/09. Dark Was The Night (2009) er uansett den ultimate veldedighetsplaten og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å hente den frem igjen med jevne mellomrom, også om 10 år. Derfor kunne jeg ikke dy meg..

Dark Was The Night støtter Red Hot Organization i arbeidet med bevisstgjøring rundt HIV og AIDS. I løpet av det første halve året platen var i salg, samlet den inn i overkant av £400.000, som indikerer et relativt høyt salgstall i disse dager.

Ordet "veldedighetsplate" gir som regel litt flau smak i munnen, men dette er virkelig et stjernelag av dimensjoner. Det er Aaron og Bryce Dessner fra The National som har produsert platen, og de har nok trekt i de tråder og kontakter de har, for et mer konsentrert utvalg av artister og band fra indieverden, må være vanskelig å få samlet. Jeg kom over platen fordi den stadig dukket opp i tilknytning til forskjellig musikk jeg hørte på. The National er naturligvis med, det er også Grizzly Bear, Yeasayer, Arcade Fire, Beirut, Iron & Wine, Sufjan Stevens, Bon Iver, Andrew Bird og Spoon, for å nevne noen. Flere av dem bidro med eksklusive spor og noen samarbeidet på tvers av bandtilhørighet, bl.a. Grizzly Bear og Feist, Dirty Projectors og David Byrne, samt Blonde Redhead og Devastations.

Dette er et tverrsnitt av iPod-innholdet til den gjennomsnittlige indie-tilhenger, samlet på samme plate. Dark Was The Night er litt som den perfekte spillelisten og jeg oppfordrer selvsagt til kjøp, siden inntektene fremdeles går uavkortet til HIV- og AIDS-saken. I mellomtiden kan i alle fall alle med Wimp, få en smakebit der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar