lørdag 25. september 2010

Ukas ønskekonsert, uke 38: Lone Wolf


Hør: Lone Wolf / The Devil and I (i Spotify)
Hør: Paul Marshall / Vultures (i WiMP)

To ganger på en helg greide jeg å gå glipp av Lone Wolf! Først torsdag kveld fordi flyet mitt til London landet akkurat litt for seint. Jeg overlot bagasje og annet pø til en småsliten samboer og satte mest sannsynlig fartsrekord på distansen Gatwick - Union Chapel, men idet jeg kom fram var akkurat Lone Wolf ferdig å spille. To dager senere spilte han i Hyde Park på Hard Rock Calling, den eneste dagen jeg ikke hadde billett.. Så ergerlig! Løsningen må være at han spiller i Oslo. Det syns jeg faktisk er en fryktelig god idé…

Lone Wolfs album The Devil and I har allerede vært ukas album (uke 22). Det begynner å bli en stund siden, uten at det har gjort plata noe mindre interessant. Den snurrer og går med jevne mellomrom og Twitter-følgerne mine vet at det kommer en ukentlig anbefaling. The Devil and I er rett og slett en årsfavoritt det er vanskelig å konkurrere med. I juni beskrev jeg plata som "tidvis rolig, tidvis ganske grandios […] og absolutt lettlikelig for en gitar-klimpre-elsker." Etter hvert har jeg også i større og større grad begynt å sette pris på Paul Marshalls tekster, med et temmelig direkte tilsnitt til morbid tematikk på høyde med en god gotiker. Her er det med andre ord mye å like på mange nivåer.

Selv om The Devil and I er eneste utgivelse under alteregoet Lone Wolf, har Paul Marshall tidligere gitt ut sin debutplate, Vultures, under eget navn. Dette er en langt roligere, hovedsaklig akustisk plate. Det grandiose, teatralske mangler, men historiefortellingen og melodiene var allerede på plass. Den observante lytter vil kanskje også se at noen av sangtitlene på Vultures er svenske, noe som har forvirret mang en plateanmelder til å tro at de har med en skandinaver å gjøre. Marshall selv er svoren Leeds-borger, med en ganske utpreget dialekt som levner liten tvil. Kjæresten hans er imidlertid veldig svensk og kilden til sangtitlene.

Som Lone Wolf har Marshall med seg eget band, med blant annet Laura Groves (Blue Rose Laura) som tett samarbeidspartner. Det har blitt en del turnéring også utenfor UK i sommer og hvis bare litt flere folk fikk opp øynene for denne fantastiske musikeren, hadde man kanskje fått fyllt f.eks. Blå, slik at jeg fikk viljen min med dette konsertønsket. HØRER DERE DET, DERE KONSERTBOOKERE DER UTE?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar