mandag 27. september 2010

Ukas liveklipp, uke 39: Deer Tick : Live at Fargo


Se: Deer Tick / Live at Fargo

De siste ukene har jeg og medblogger Jan Eiesland sittet på hver vår kant av landet og sukket over at Deer Tick ikke spilte i Norge på europaturnéen som snart går mot slutten. Vi ønsker oss en konsert ved første og beste anledning!

I mellomtiden fant Jan dette konsertklippet fra Paris, hvor Deer Tick spiller på Fargo, som virker å være en slags kulturarena. Bok? Musikk? Fransken min er ikke god nok til at jeg greier å stave meg gjennom teksten. Så mens venner i The Rock Club UK var på Deer Tick-konsert i Bedford lørdag kveld, satt jeg og så på livekonserten og fulgt med på twitter-oppdateringene deres. Jeg var mildt sagt litt misunnelig, selv om konserten fra Fargo slett ikke er en dum substitutt.

Fargo-konserten er akustisk og i høyeste grad avslappet; publikumere henger i hyllene og sitter på gulvet. Deer Tick får personlighetspoeng for de rutete skjortene og de fine tegningene på gitarene. Og for gulltanna til John McCauley (se i "Houston TX")! McCauley har en minst like karakteristisk stemme live, og drar hesheten nesten litt for langt på "Choir of Angels". Bandet gjør en storslagen jobb på koring og tidvis rytmemakeri, spesielt på "These Old Shoes" som plutselig går over i å bli "Superstition" av Stevie Wonder. Favorittøyeblikket er når de ikke greier å synke avslutningen i det hele tatt, og det bare blir rot. Eller en ganske fiffig versjon av "La Bamba". Legg også merke til barna; jenta som sitter helt oppslukt og ser på bandet som spiller ("20 Miles"), eller jenta som sitter i bakgrunnen og leser uforstyrret i en bok ("Daydreaming").

Deer Ticks siste plate, The Black Dirt Sessions, kom i juni og var ukas album i uke 35. Deer Tick er også med på INDIeREKTEs spilleliste for september (del 1).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar