fredag 3. september 2010

Ukas album, uke 35: Deer Tick : The Black Dirt Sessions


Hør: Deer Tick / The Black Dirt Sessions (i Spotify)

Jeg er smått hekta på denne plata! Det er Deer Ticks tredje, men min første. En kjærkommen oppdagelse på en småsliten dag, som gjorde hodet litt lettere og smilet litt hjerteligere.

Denne høsten kan det være man drukner i smågretne herrer som spiller gitar og synger om sine mange bekymringer. Jeg syns nesten det kan være vanskelig å skille dem fra hverandre, eller å finne et særpreg som løfter noen ut av mengden. Riktignok kom The Black Dirt Sessions i juni, men jeg oppdaget den først nå og fant noe litt annerledes i hovedmann John McCauley sin stemme. Litt rusten og definitivt plaget, gir McCauley ekstra personlighet til rolige, melodiøse folk-rock-country-låter.

Deer Tick spilte inn materialet til denne plata og forgjengeren, Born On Flag Day, i løpet av 20 dager i studio i 2008. Dette er tilleggsinformasjon som i utgangspunktet gjør meg litt skeptisk, fordi jeg mener det er viktig med en form for musikalsk progresjon eller utvikling. Å presse to plater ut av en studiorunde og turnere disse massivt i 3-4 år, inviterer ikke akkurat til nytenkning. Likevel tilgis Deer Tick kjapt, siden The Black Dirt Sessions er en samling stemningsfulle, litt sutrete, men veldig fine melodier, som jeg av en eller annen grunn har fått en hick-up på =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar