mandag 22. mars 2010

Ukas musikkvideo, uke 12: Yeasayer : "O.N.E."


Se: Yeasayer / "O.N.E."

Det rykket kraftig i norske danseføtter da Yeasayer spilte "O.N.E." under konserten på Rockefeller, 6. mars. I musikkvideoen som ble sluppet for et par uker siden, går bandet all the way med dansetematikken og tar oss med til 80-talls-inspirerte nattklubbomgivelser. Det er en litt forvirrende video med et styla band, neonkledde tribaldansere, lysende instrumenter og en gråtende dame i baren.

"O.N.E." ble regissert av Radical Friend som også regisserte musikkvideoen til "Ambling Alp". Noe av tematikken fra tidligere er opprettholdt, bl.a. de ansiktsløse, hettekledde skikkelsene (som i "O.N.E." trekker ned hettene og avslører seg som tribaldansere). Det er derimot ingen tvil om at det har blitt lagt stor vekt på imagebygging i alt fra kostymer og sminke, til setting. Jeg kunne ikke annet enn å flire av de uvante omgivelsene, første gang jeg så musikkvideoen. Jeg håper de har hatt sitt livs skøy her!

Med Odd Blood (2010) beveger Yeasayer seg bort fra hippie-tagen og fremstår som et mye mer pop-ete og strigla band. Overgangen var ikke bare lett å takle for en svoren All Hour Cybals-fan, men de overbeviste meg på Rockefeller og plata har etter hvert blitt den mest spilte i mitt hjem denne våren. Hygg deg med "O.N.E." og se gjerne videoen en gang mer enn du har tenkt…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar