mandag 25. oktober 2010

Ukas ønskekonsert, uke 43: Menomena


Hør: Menomena / Mines (i WiMP)
Hør: Menomena / Mines (i Spotify)

Motivasjonen for å putte Menomena i ønskekonsert-kategorien er todelt. Ikke bare skulle jeg ønske de ville ta en runde gjennom Skandinavia også, nå som de er på Europa-turné, men et sted må jeg få skvist inn det fantastiske 2010-albumet deres, Mines.

Menomena spiller seg altså gjennom Sentral-europa i løpet av november, med en svipptur innom UK, men ikke noe Skandinavia. Kanskje de kan ønskes til festivalsommeren 2011 i stedet? Jeg tror Menomena er et band som kan passe godt i festivalsettingen.

Jeg har spilt Mines mye! Når man hører om den fragmentariske tilnærmingsmåten bandet har til innspillingsprosessen, er det slående at resultatet har blitt så helhetlig som det har. Mines er best fra a til å, full av krumspring og flotte instrumenteringer. Hvert bandmedlem har tilføyd sine idéer og bidratt til en detaljrikdom som gjør plata like interessant på 20. gjennomlytting. Jeg er spent på om live-uttrykket er like organisk? Og har de med seg saksofonen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar