fredag 13. mai 2011

Ukas album, uke 19: Fleet Foxes : Helplessness Blues


Hør: Fleet Foxes / Helplessness Blues (i WiMP)

Kanskje ikke en overraskelse at Fleet Foxes ble ukas album. Helplessness Blues har gått på repeat siden release forrige mandag; først med oppmerksom interesse, senere med glede og et tilbakeskuende blikk.

Helplessness Blues satt kanskje ikke like umiddelbart som debutalbumet Fleet Foxes, men så er det også en plate med litt mer alvor og brodd. Tekstene er mer funderende og Pecknolds stemme kommer flere steder tydeligere fram. Samtidig har Fleet Foxes beholdt alle de særegne elementene man har lengta etter å høre mer av, disse tre årene fra debuten. Finfin balanse, man kan jo ikke si annet.

Så jeg gleder meg til å putte pluggene i ørene, og traske meg gjennom Oslo-gater med Helplessness Blues som soundtrack. Helst på sensommer / tidlig høst. Det samme gjorde jeg med Fleet Foxes, men er ikke også noe av poenget med Fleet Foxes sin musikk, å spinne tilbake?

Det skal dessuten mye til å stoppe meg fra å få sett Fleet Foxes live (for første gang) denne sommeren. De er booket både på Primavera og Øya. Ligger an til da capo her…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar